Problematyka badawcza
Katedra prowadzi badania naukowe głównie w zakresie geografii społeczno-ekonomicznej, ze szczególnym uwzględnieniem przedsiębiorczości, w tym edukacji w zakresie przedsiębiorczości oraz gospodarki przestrzennej. Ważniejsze obszary badań w zakresie:
1) przedsiębiorczości
- miejsce przedsiębiorczości w gospodarowaniu przestrzenią,
- przedsiębiorczość samorządów terytorialnych, miejsce przedsiębiorczości w strategiach rozwoju: krajowej strategii rozwoju regionalnego, strategii regionalnych (wojewódzkich) i lokalnych (miast i gmin),
- zróżnicowanie przestrzenne wskaźników rozwoju przedsiębiorczości w układach regionalnych, subregionalnych i lokalnych,
- czynniki lokalizacji i funkcjonowania przedsiębiorstw z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, w tym firm rodzinnych, reprezentujących różne sektory gospodarki, ze szczególnym uwzględnieniem przedsiębiorstw budowlanych i turystycznych,
- przedsiębiorczość i innowacyjność przedsiębiorstw ze szczególnym uwzględnieniem sektora MŚP, w tym działalność handlowo-usługowa drobnych przedsiębiorców i rolników na placach targowych,
- uwarunkowania zachowań i preferencji konsumentów, nowe trendy w konsumpcji oraz ich implikacje dla strategii biznesowych przedsiębiorstw,
2) edukacji w zakresie przedsiębiorczości
- cele, treści, efekty i metody kształcenia w zakresie przedsiębiorczości na wszystkich etapach edukacji i doskonalenia zawodowego,
- projektowanie i ocena efektów zastosowania nowoczesnych środków dydaktycznych, szczególnie podręczników i gier edukacyjnych,
- rola przedsiębiorczości w edukacji, w tym w kształceniu geograficznym oraz doskonalenie procesu dydaktycznego z zakresu przedsiębiorczości w kształceniu uniwersyteckim i szkolnym na różnych poziomach,
- kształtowanie kompetencji osobistych i społecznych oraz biznesowych uczniów i studentów w różnych formach kształcenia,
- zainteresowanie uczniów i studentów prowadzeniem własnej działalności gospodarczej,
- rola edukacji w zakresie przedsiębiorczości w pobudzaniu rozwoju sektora małych i średnich firm i podnoszeniu jakości zarządzania oraz konkurencyjności przedsiębiorstw,
3) problematyki gospodarki przestrzennej i przemian struktur społeczno-gospodarczych
- przemiany potencjału ekonomicznego i koncentracji ponadnarodowych korporacji w przestrzeni światowej,
- społeczno-gospodarcze uwarunkowania zróżnicowania poziomu i kierunków rozwoju układów regionalnych i lokalnych Europy,
- problemy geopolityczne przemian struktur europejskich,
- przemiany struktur przemysłowych Polski na tle pozostałych krajów Unii Europejskiej,
- rola szkolnictwa wyższego i kapitału ludzkiego w rozwoju regionalnym i innowacyjności struktur przestrzennych,
- funkcje kontrolno-zarządcze miast w globalnej gospodarce,
- zmiany funkcjonowania przedsiębiorstw przemysłowych i usługowych oraz ich wpływ na rozwój lokalny i regionalny,
- rola innowacji sektora przemysłu i usług w rozwoju układów regionalnych i kształtowaniu gospodarki opartej na wiedzy,
- polityka przestrzenna i gospodarowanie przestrzenią miast oraz obszarów wiejskich, ze szczególnym uwzględnieniem zasad
- projektowania urbanistycznego i wdrażania procesów rewitalizacji,
- procesy przeobrażeń współczesnych przestrzeni publicznych w kraju i zagranicą oraz rola geoinformacji w gospodarce przestrzennej,
- przemiany społeczno-gospodarcze układów lokalnych – obszarów metropolitalnych, miast i terenów wiejskich, ze szczególnym uwzględnieniem Małopolski,
- rola infrastruktury turystycznej i przedsiębiorstw tego sektora w rozwoju lokalnym i regionalnym.
4) edukacji w zakresie gospodarki przestrzennej
- kształcenia w zakresie gospodarki przestrzennej w szkołach wyższych, ze szczególnym uwzględnieniem analiz programów i planów studiów oraz koncepcji badań opinii interesariuszy (podejmowane są one we współpracy z innymi ośrodkami w kraju, zrzeszonymi w Unii Uczelni na Rzecz Rozwoju Kierunku Studiów w zakresie Gospodarowania Przestrzenią),
- badania w obszarze społecznej edukacji przestrzennej – architektonicznej i urbanistycznej, w Polsce i zagranicą jako kluczowego elementu w kształtowaniu społeczeństwa świadomie i aktywnie partycypującego w procesach planowania przestrzennego.
Podejmowane są także prace dotyczące rozwijania idei i tożsamości oraz historii kształtowania myśli geograficznej, a także metodologii geografii, szczególnie w zakresie budowy modeli i rozwijania koncepcji teoretycznych dotyczących przestrzeni geograficznej jako miejsca realizacji działalności gospodarczej, zmian jej atrakcyjności w warunkach postępującego procesu rozwoju cywilizacyjnego.