Przejdź do menu Przejdź do treści

Problematyka badawcza

Katedra prowadzi badania naukowe głównie w zakresie geografii społeczno-ekonomicznej, ze szczególnym uwzględnieniem przedsiębiorczości, w tym edukacji w zakresie przedsiębiorczości oraz gospodarki przestrzennej. Ważniejsze obszary badań w zakresie:

1) przedsiębiorczości

  • miejsce przedsiębiorczości w gospodarowaniu przestrzenią,
  • przedsiębiorczość samorządów terytorialnych, miejsce przedsiębiorczości w strategiach rozwoju: krajowej strategii rozwoju regionalnego,  strategii regionalnych (wojewódzkich) i lokalnych (miast i gmin),
  • zróżnicowanie przestrzenne wskaźników rozwoju przedsiębiorczości w układach regionalnych, subregionalnych i lokalnych,
  • czynniki lokalizacji i funkcjonowania przedsiębiorstw z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, w tym firm rodzinnych, reprezentujących różne sektory gospodarki, ze szczególnym uwzględnieniem przedsiębiorstw budowlanych i turystycznych,
  • przedsiębiorczość i innowacyjność przedsiębiorstw ze szczególnym uwzględnieniem sektora MŚP, w tym działalność handlowo-usługowa drobnych przedsiębiorców i rolników na placach targowych,
  • uwarunkowania zachowań i preferencji konsumentów, nowe trendy w konsumpcji oraz ich implikacje dla strategii biznesowych przedsiębiorstw,

 

2) edukacji w zakresie przedsiębiorczości

  • cele, treści, efekty i metody kształcenia w zakresie przedsiębiorczości na wszystkich etapach edukacji i doskonalenia zawodowego,
  • projektowanie i ocena efektów zastosowania nowoczesnych środków dydaktycznych, szczególnie podręczników i gier edukacyjnych,
  • rola przedsiębiorczości w edukacji, w tym w kształceniu geograficznym oraz doskonalenie procesu dydaktycznego z zakresu przedsiębiorczości w kształceniu uniwersyteckim i szkolnym na różnych poziomach,
  • kształtowanie kompetencji osobistych i społecznych oraz biznesowych uczniów i studentów w różnych formach kształcenia,
  • zainteresowanie uczniów i studentów prowadzeniem własnej działalności gospodarczej,
  • rola edukacji w zakresie przedsiębiorczości w pobudzaniu rozwoju sektora małych i średnich firm i podnoszeniu jakości zarządzania oraz konkurencyjności przedsiębiorstw,

 

3) problematyki gospodarki przestrzennej i przemian struktur społeczno-gospodarczych

  • przemiany potencjału ekonomicznego i koncentracji ponadnarodowych korporacji w przestrzeni światowej,
  • społeczno-gospodarcze uwarunkowania zróżnicowania poziomu i kierunków rozwoju układów regionalnych i lokalnych Europy,
  • problemy geopolityczne przemian struktur europejskich,
  • przemiany struktur przemysłowych Polski na tle pozostałych krajów Unii Europejskiej,
  • rola szkolnictwa wyższego i kapitału ludzkiego w rozwoju regionalnym i innowacyjności struktur przestrzennych,
  • funkcje kontrolno-zarządcze miast w globalnej gospodarce,
  • zmiany funkcjonowania przedsiębiorstw przemysłowych i usługowych oraz ich wpływ na rozwój lokalny i regionalny,
  • rola innowacji sektora przemysłu i usług w rozwoju układów regionalnych i kształtowaniu gospodarki opartej na wiedzy,
  • polityka przestrzenna i gospodarowanie przestrzenią miast oraz obszarów wiejskich, ze szczególnym uwzględnieniem zasad
  • projektowania urbanistycznego i wdrażania procesów rewitalizacji,
  • procesy przeobrażeń współczesnych przestrzeni publicznych w kraju i zagranicą oraz rola geoinformacji w gospodarce przestrzennej,
  • przemiany społeczno-gospodarcze układów lokalnych – obszarów metropolitalnych, miast i terenów wiejskich, ze szczególnym uwzględnieniem Małopolski,
  • rola infrastruktury turystycznej i przedsiębiorstw tego sektora w rozwoju lokalnym i regionalnym.

 

4) edukacji w zakresie gospodarki przestrzennej

  • kształcenia w zakresie gospodarki przestrzennej w szkołach wyższych, ze szczególnym uwzględnieniem analiz programów i planów studiów oraz koncepcji badań opinii interesariuszy (podejmowane są one we współpracy z innymi ośrodkami w kraju, zrzeszonymi w Unii Uczelni na Rzecz Rozwoju Kierunku Studiów w zakresie Gospodarowania Przestrzenią),
  • badania w obszarze społecznej edukacji przestrzennej – architektonicznej i urbanistycznej, w Polsce i zagranicą jako kluczowego elementu w kształtowaniu społeczeństwa świadomie i aktywnie partycypującego w procesach planowania przestrzennego.

Podejmowane są także prace dotyczące rozwijania idei i tożsamości oraz historii kształtowania myśli geograficznej, a także metodologii geografii, szczególnie w zakresie budowy modeli i rozwijania koncepcji teoretycznych dotyczących przestrzeni geograficznej jako miejsca realizacji działalności gospodarczej, zmian jej atrakcyjności w warunkach postępującego procesu rozwoju cywilizacyjnego.